Home > Online > QR Codes – designul devine un factor important

QR Codes – designul devine un factor important

Hamilton Chan, este CEO şi fondatorul Paperlinks.  Ce este paperlinks? …o aplicaţie gratuită pentru iPhone, catalogată de Apple ca fiind o aplicaţie extrem de bună, mai ales în marketing , unde consumatorii pot vizualiza un QR Code, pe care îl pot scana, iar ca rezultat primesc o serie de informaţii pe care cel care a creat acel cod  le-a generat. Ce fel de informaţii? … pai depinde de business-tău.

Aşadar, prin scanarea acestor coduri de bară, se face trecerea de la realitatea offline, în cea online. Se pare că aceste QR Code-uri sunt catalogate de unele persoane ca fiind mai puţin atrăgătoare, ţinând cont de faptul că majoritatea codurilor sunt alb-negre. Din fericire, ceea ce multi nu ştiu, este că aceste QR Codes pot fi redesenate astfel încât să ai o altă experienţă vizuală asupra lor, fără să neglijezi însă, partea de mentenanţă şi de sensibilitate la scanare. Adevărul este, că acestea, ar trebui să depăşească statutul de simple coduri care trebuie scanate. Astfel, intram aici, într-o altă arie,  în care aceste simple codificari să fie redesenate mult mai atractiv şi totodată integrate în diferite campanii de marketing, şi nu numai, care să fie mult mai plăcute ochiului uman. Aceste coduri au un potenţial uriaş din perspectiva designului si trebuie profitat din plin de ele.

Dacă ne gândim la afacearea noastră, cel mai uşor lucru pentru a adăuga “viaţă” brandului nostru prin QR Code este culoarea, astfel încât codul să nu mai fie nevoie să arate alb negru. Poţi alege o serie vastă de culori, plus o serie de gradiente fără să afectezi scanarea codului.  Singura regulă ar fi cea legată de codul de culoare care ar trebui să fie cu tenta închisă, spre negru în comparaţie bineînţeles cu o culoare deschisă. Ar trebui să vă asiguraţi că, contrastul este suficient de bun, astfel încât codul să poată fi scanat uşor.

În general, codurile în care partea de backround este neagră iar căsuţele sunt colorate, nu prea este recomandata. Chiar şi în aceste cazuri, sunt o serie de cititoare (QR Code readers) care tratează codurile ca pe negativul unui film când interpretează datele.  Poate că unul din cel mai inestetic lucru al acestor coduri ar fi formele extrem de colţuroase, pătraţoase. Pentru a scapă de acest lucru, am putea rotunjiti aceste colţuri astfel încât să îi daţi o altă formă mult mai atractivă. Însă nu este neaparat nevoie să modificaţi majoritatea colţurilor. Puteţi lase o parte din acestea normale astfel încât să existe o diferenţiere plăcută ochiului uman.

Unul din cel mai mare impact care poate să-l ofere un QR Code, este efectul de 3D, prin obstrucţia unor pătrate cu imagini, sau chiar cu un logo. Cum se poate realiza? Simplu, plasezi imaginea în spatele codului astfel încât să dai impresia codului că se cufunda în imagine. Astfel un simplu cod de bara se poate transforma într-o artă. Gândiţi-vă că puteţi adăuga un logo în centrul codului, sau orice alte elemente care să deosebească acest cod de unul standard, imagini între caractere, diferite forme geometrice, astfel încât să oferi codului un stil şi o personalitate aparte.

Dacă decideţi să creaţi un QR Code cu un logo + un uşor efect 3D, trebuie să vă hotărâţi care este partea de cod care doriţi să o obturaţi cu logo-ul. Crearea acestor efecte de design al QR Code-urilor merg pe principiul următor: 30% din datele de pe QR Code pot fi obstrucţionate, pot lipsi, şi totusi se pot scana astfel încât să ofere un rezultat bun.  Codurile QR pot fi generate cu 0%, 10%, 20% sau 30% rata e eroării. Crearea unui cod la o rată a erori de corecţie de 30%, duce la adăugarea de zgomot, noi pătraţele, cutii în interorul codului, care la final pot fi înlăturate lăsând loc liber logo-ului sau a unei alte imagini interesante.

În schimb daca foloseşti un QR Code cu o eroare a corecţiei de 0%, codul va arăta mult mai raţional, mai fix, mai rigid, dar oportunitatea de aţi brandui codul respectiv este limitată. Înlăturarea unei singure cutii, pătrăţel de pe cod poate conduce la deteriorarea acestuia făcândul impracticabil la scanare.

Matematic cică s-ar putea detecta care este pătrăţelul sau cutia care poate să fie eliminată, dar o astfel de computerizare nu este neaparat necesară. Aplicarea unui simplu proces de TRIAL-AND-ERROR, unde toată lumea poate să îşi aplice designul codul, iar mai apoi să îl scaneze pentru a vedea dacă funcţionează. Ca să nu aveţi tot felul de surprize, este bine să faceţi o serie de teste, să vă scanaţi codul cu mai multe dispozitive şi aplicaţii care le citesc. Ideal ar fi 3 sau 4. Unelele cititoare pot să treacă peste elementele de stilizare şi design, dar altele nu. Bineînţeles că, dacă sari peste partea de testare s-ar putea ca clienţii să nu fie multumiţi de asta şi să îţi ofere un feedback destul de rău. Întotdeauna ar trebui să pui în balanţă designul cu dificultăţile de scanare, şi beneficiile designului, care până la urmă este mult mai atrăgator. Dacă un design al unui cod duce la mai mult de câteva secunde la scanare probabil că ar trebui să te gândeşti să îi redesenezi.

CONCLUZII


Crearea unor QR Code-uri branduite este mai mult decât o artă. Calitaţile matematice ale unui QR Code şi impactul pe care poate să îl aibe un design perfect pot duce codul QR la punctul în care simplul cod devine punctul central al unei piese de marketing, poate mult spus al unei companii. Practic potenţialul acestora este infinit, sigurul lucru care stă în limitarea acestora este imaginaţia umană, însă cred cu dinadins că în curând vor exploda. Ştiind cum să te diferenţiezi prin tehnologie şi design, ştiind cum să implementezi aceste coduri, cum să le creezi, unde să le afişezi şi aşa mai departe pot duce o companie pe calea cea mai bună a business-ului serios, ţinând brandul tău la limita dintre tehnologie şi marketing. Părerea ta care este? … Cum ai folosi tu codurile QR?

Categories: Online Tags: , ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment